2015-04-17

Czeka Nas wymiana wodomierzy

 

Wiceprezes Zarządu KSM:

mgr Zbigniew Olejniczak

 

To, jak czas biegnie nieubłaganie do przodu, obserwujemy na każdym kroku, z niedowierzaniem konstatując jak szybko przemijają dni, miesiące i lata. Wydaje się, że wszystko, co się wydarzyło – to było tak niedawno. A tak naprawdę minęło już wiele miesięcy czy lat. Nie inaczej ma się to w odniesieniu do poprzedniej wymiany wodomierzy. Nieuchronnie zbliżamy się do terminu upływu pięcioletniego okresu pracy obecnie funkcjonujących wodomierzy w lokalach zarządzanych przez naszą Spółdzielnię. Oznacza to upływ okresu ważności cech legalizacyjnych tychże wodomierzy. W związku z tym – chcemy czy nie – od czerwca rusza kolejna legalizacja wodomierzy. W praktyce, w naszym przypadku, zgodnie z wcześniej przyjętą zasadą, legalizacja realizowana jest w drodze wymiany wodomierzy lokalowych.


Obowiązek legalizacji wodomierzy co pięć lat wynika z ustawy „Prawo o miarach". Zgodnie z § 14 „Regulaminu rozliczania kosztów wody i odprowadzania ścieków w KSM" za organizację wymiany odpowiada Spółdzielnia. Oznacza to, że nie każdy z nas użytkowników lokalu i wodomierzy ma dopilnować terminu ważności cechy legalizacyjnej i zadbać o wymianę wodomierza, ale ma to przygotować, zorganizować i przeprowadzić Spółdzielnia. Będzie to już czwarta wymiana wodomierzy w naszej Spółdzielni, licząc od pierwszej pioniersko wdrożonej w 1995 roku.


Legalizacja wodomierzy jest obowiązkowa. Odmowa dostępu do lokalu i do wodomierzy zainstalowanych w lokalu oznacza w praktyce rezygnację z możliwości rozliczania wody według rzeczywistego zużycia mierzonego wskazaniami wodomierzy lokalowych. I tu uwaga o zasadniczym znaczeniu. Otóż wodomierz bez ważnej cechy legalizacyjnej traci właściwości urządzenia pomiarowego w rozumieniu ustawy „Prawo o miarach". Taki lokal uznawany jest jako nieposiadający wodomierza(y), a zatem jest nieopomiarowany (§ 14 Regulaminu rozliczania wody...).


Uwaga: obecne wodomierze formalnie utracą ważność cechy legalizacyjnej 31 grudnia 2015 r. Nieprzypadkowo podkreślam tutaj, że nie chodzi tylko o dostęp do lokalu, ale także do każdego z wodomierzy w danym lokalu. Przez dostęp do wodomierzy rozumieć należy to, że wodomierz nie został (w tak zwanym „międzyczasie" – czyli po ostatniej wymianie) tak zabudowany przy okazji realizowanych remontów w lokalu, że jego wymiana nie jest praktycznie możliwa bez powiększenia otworu umożliwiającego nie tylko odczyt wskazań, ale i jego wymianę kiedy przyjdzie na to czas.


Jakie powinno być „okienko" montażowe dla umożliwienia prawidłowej wymiany wodomierza? Nie ma na to normy, ale z praktyki wiadomo, że powinno być takie, aby umożliwiało instalatorowi na równoczesną pracę dwoma rękami w celu odkręcenia, wyjęcia, a następnie włożenia i zainstalowania nowego wodomierza. Wiemy i mamy w praktyce sprawdzone, że wystarcza okienko montażowe o wymiarach 15 cm x 20 cm czyli o rozmiarze najbardziej typowych płytek ściennych. Oczywiście pod warunkiem, że podczas układania płytek nie doszło do zamurowania połączenia śrubunkowego wodomierza. Tak czy inaczej wymiana wodomierza nie powinna oznaczać dla instalatora ryzyka uszkodzenia bądź to drogich okładzin ściennych, bądź też innego wyposażenia lokalu zbytnio zacieśniającego dostęp do wodomierza. W takich sytuacjach instalator odstąpi od wymiany, a to oznacza skutki, o których piszemy wyżej.


Za zapewnienie dostępu do wodomierza oraz zapewnienie możliwości jego wymiany odpowiada oczywiście użytkownik lokalu.


Jeżeli widzimy w swojej łazience czy kuchni, że tego właściwego dostępu do wodomierza nie ma - to nie należy czekać aż do wizyty instalatorów. Trzeba jak najszybciej o tym pomyśleć i wykonać niezbędne prace w celu zapewnienia dostępu oraz możliwości wymiany urządzenia.


Prosimy nie czuć się winnym gdy zauważą Państwo u siebie taką sytuację, jak tu wskazujemy, czyli brak warunków do wymiany wodomierza na skutek pozostawienia zbyt małego otworu montażowego (rewizyjnego). Użytkownik może, ale nie musi się znać na tym. To jest oczywiście wina wyłącznie tego „fachowca", który kładł płytki w łazience lub w kuchni. On powinien był wiedzieć, że kiedyś przyjdzie czas na wymianę wodomierza oraz to, ile potrzeba miejsca na dokonanie takiej wymiany. To on miał obowiązek zrealizowania swojej pracy zgodnie ze sztuką. Jeżeli tego nie przewidział, to macie Państwo prawo mieć do niego i tylko do niego żal.


Kiedy dokładnie, w którym miesiącu i dniu będzie miała miejsce wymiana wodomierza(y)? Szczegółowe terminy pojawią się jak zawsze na tablicach ogłoszeniowych w klatkach schodowych każdego z domów Spółdzielni i zapewne także na drzwiach wejściowych do budynku. Obecnie przewidujemy jedno: założona wymiana powinna być realizowana w następnym miesiącu po zakończeniu okresu rozliczeniowego ciepła i wody w Państwa mieszkaniu. Jeżeli zatem koniec okresu rozliczeniowego przypada na przykład na 31 lipca – to wymiana wodomierzy zacznie się w sierpniu br., a jeżeli na 30 września – to wymiana w październiku itd.

 

Z poważaniem

ZBIGNIEW OLEJNICZAK



     

 
 
Wiadomości


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Więcej informacji: Polityka prywatności (Cookies-RODO)